Kisah Benar dari Penjara Sg Buloh.

by
Malam tadi bertempat di Surau Jenaris aku telah menghadiri satu forum perdana
sempena Maulidur Rasul. Ahli panel terdiri dari Uts Halim Din, Ust. Raihan &
Utszh Dr. Sharifah Noor Hayati. Memang menarik kupasan ketiga3 ahli panel yg
bijaksana tu. Ttg keperibadian rasulullah yg mulia itu yg menjadi ikutan kita
semua.Di penghujung rancangan tersebut salah seorang utz ka lau tak silap aku utz
halim din telah mencerita ka n sebuah kisah yg berlaku di penjara sg. buluh.
Sebuah kisah benar. Mengikut cerita beliau, semasa beliau habis memberi ceramah
agama pd banduan2 di sana, Pengarah Penjara telah berjumpa dgn beliau dan
mencerita ka n pd beliau ttg seorang banduan yg bernama AMIN iaitu ketua kumpulan
Al-Mau’una yg didapati bersalah kerana melancar ka n perang kepada Yg Dipertua
Agong. Amin dijatuhi hukuman gantung sampai mati.Apa yg manarik ialah peribadi si Amin ini. Beliau seorang yg berdisplin, kuat
beramal, mengaji quran, solat malam dan baik di ka langan sesama banduan lain.
Pendek ka ta banduan yg tiada bermasalah.
Seminggu sebelum dia digantung, pengarah penjara telah menziarahi sel beliau
dan terkejut kerana terdapat bau yg harum. Bau itu tak hilang walaupun beliau
telah pulang ke rumah bau harum itu masih mele ka t pd pa ka iannya.

Mengikut ceritanya lagi, pd mlm sebelum dia digantung, dia berpesan
supaya dikejut ka n pada jam 4.00 pagi. Dia digantung pada subuh pagi jumaat.
Pada mlm sebelum dia digantung, didapati Si Amin ini tidur begitu lena se ka li
seolah2 tiada apa2 a ka n berlaku pd pg esoknya sedang ka n dia a ka n dihukum
gantung pada pg esok. Bayang ka n ka lau org nak kena gantung pg esok, mesti
gelisah dan mesti tak boleh tidur punya.

Bila tepat jam 4.00 pg, Amin ini pun dikejut ka n, dia terus beramal, solat
taubat, tahajud, mengaji dan sujud syukur dan dia berpesan supaya dibawa ke
tali gantung keti ka dia sedang sujud syukur.

Keti ka Amin sedang sujud pd masa itulah dia dibawa ke tali gantung. Bila tiba
masa hendak digantung, tiba2 Amin ini pengsan dan tidak sedar ka n diri. Masa
semakin suntuk dan Amin harus digantung keti ka itu juga, ma ka kepala dia
ditutup dgn ka in hitam dan hukuman pun dijalan ka n.

Agak pelik keti ka itu kerana hukuman gantung tersebut seperti menggantung anak
patung yg tidak bernyawa, tiada pergera ka n, tiada jeritan. Didapati juga
selipar jepun yg dipa ka i oleh Amin masih mele ka t pd ka kinya, begitu juga tasbih
masih tidak terlepas dari tangan.

Apabila janazah Amin dibu ka penutup mu ka didapati lidah tidak terjelir keluar
spt kebiasaan mere ka yg digantung. Tangan spt org dlm solat dgn jari telunjuk
spt membaca tahiyat akhir. Subhanallah. ……… mungkin Allah sudah mengambil
nyawanya dulu sebelum digantung… …

Begitulah kebesaran Allah yg memberi Rahmat kepada hamba2 nya soleh dan
sentiasa bertaubat. Mungkin ini satu petunjuk dari ALLAH kpd kita semua.

Inilah kisah yg dicerita ka n semula oleh Ustaz tersebut.

HUWALLAH HUALAM,

Dipetik dari Asyraaf forum ( Khairudin )

11 Respons to “Kisah Benar dari Penjara Sg Buloh.”

  1. nuriman Says:

    pernah terbaca kisah nie…itulah kebesaran Allah…

    tapi kita manusia selalu terlupa..

  2. sutriana lasmo Says:

    subhanalloh maha suci alloh…

  3. suraya hanim Says:

    ya allah…….begitu menajubkn….kpd org yg bnyak buat dosa tmsuk sya,,cpat2 la brtaubat….pintu taubat msih tbuka…..

  4. mieyn Says:

    salam..pernah terbaca jgk kisah nie….pe2je ler..

  5. mieyn Says:

    besarnya kebesaran Allah S.W.T..kte spatutnya insaf dan sentiasa ingat Allah itu maha besar……

  6. idris Says:

    Insyaallah, moga-moga rohnya dicucurin rahmat oleh allah yg maha esa…amin.

  7. mim ha mim dal Says:

    jadikanlah kita hamba ALLAH yg benar2 memahami hakikat sebenar apa itu hamba Allah.jgn mudah terpedaya dgn ajakan dan bisikan syaitan laknatullah. jgn banyak bersendiwara dan menunjukan sifat wara’ tp disebaliknya kita lah penghancur Islam yg suci, takut dibayangi kehidupan dunia yg penuh kepalsuan dek sifat manusia yg diluar berwajahkan manusia, tp hakikatnya dia lah anti Islam sebenarnya dek kelalaian permainan dunia yg penuh kepuraan yg tiada kesudahan…ingat lah wahai semua hamba Allah, selagi kita , manusia xmengikut hukum Allah, ya’ni Alquran serta sunah, maka sesungguhnya jgn kita semua mengharapkan keadilan dan keselamatan baik didunia mahupun diakhirat…renung2kan lah…

  8. sayaanakmohtar Says:

    minta izin untuk copy and share ya..
    terima kasih..

  9. arif Says:

    subhanaallah

  10. dOna Says:

    subahnaallah…………………….

  11. Amira aiman Says:

    Subbahanallah…Maha Suci Allah..Betapa hebatnya kekuasaan Allah..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: